onsdag den 11. oktober 2017

5 ting om sne

Jeg har de sidste par uger lavet denne serie af indlæg kaldet "5 ting". Hvorfor fortæller jeg dog så mange ting om sne og vinter? Den simple grund er, nedtælling til mit vintereventyr bliver udgivet i samlingen af vintereventyr fra forlaget Dreamlitt, sammen med 11 andre dygtige forfattere 😀

5 ting

Sne


1. Sne bliver dannet under lave temperaturer, der gør at der opstår iskrystaller. Afhængig af temperaturen kan der blive dannet op til 80 forskellige former for iskrystaller med enten nåle eller prismer. Disse sætter sig sammen til de er så tunge at de falder ned som sne. Normalt sker det med en hastighed på 5 km/t.

2. Temperaturen og dampindholdet i en sky er afgørende for om iskrystaller bliver små eller store. Som regel er iskrystaller symmetriske og sekskantede.

3. I 1800 tallet begyndte man at studere snefnug og blev forundrede over deres mange former. Man konkluderede at to snefnug aldrig kunne være ens. Den ide blev dog skudt i jorden i 1988, da amerikanske metrologer fandt ud af at to snefnug godt kan være identiske.

4. Hvorfor er sne hvidt? Det skyldes iskrystallernes form. Når solens lys rammer en iskrystal bliver farver sendt i alle retninger og derfor synes sne at være hvidt.

5. Verdens største snefnug faldt i 1887 og skulle efter sigende målte hele 38 cm i diameter. Det svare til størrelsen på en badeblod.



I næste uge

Jeg vil fortælle 5 ting om mit eventyr, Eventyret om Sne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar