onsdag den 31. januar 2018

Årets spæde start

Årets spæde start

2017

Vi skriver 31 januar og jeg tænker, hold nu op hvor tiden flyver af sted! Hvor sidste år handlede meget om at tage beslutninger for mig. Æsker der skulle lægges låg på, mens jeg forsøgte at åbne for andre.

Som du ved, så fik jeg i november sidste år udgivet et eventyr hos forlaget Dreamlitt. På mange måder var det befriende - en slags bekræftelse på, at det jeg skriver er godt. Der er den ting ved forfattere, at vi tvivler frygteligt på os selv. Hvis du selv skriver kan du sikkert nikke genkende til det, især når man sidder længe med et projekt, måske oplever en negativ kommentar fra en testlæser eller sågar et afslag fra et forlag. Det er ikke særlig spændende eller motiverende.

Sidste år føltes på mange måder rigtig opslidende at træde ind i. Længe var en gravende øv følelse min følgesvend. Det gjorde at jeg måtte lægge Lygtemandens datter 3 til side. Hver gang jeg åbnede den æske gik jeg fuldstændig i stå, hvorend jeg gerne så serien færdigudgivet valgte jeg at lægge den til side - i hvert fald for en stund, måske genoptager vi samarbejdet en dag i fremtiden.

I stedet genoptog jeg et halvfærdigt projekt som jeg fik skrevet færdigt. Desværre bundede dens første forsøg ude i forlagsverdenen ikke ud i en kontrakt. Jeg ærgrede mig nogle dage, hvorefter jeg hev mig selv op på hesten igen og sendte den videre til et andet forlag.

Hvor kommer eventyret ind i billedet? Faktisk gik det sådan at jeg med en uges mellemrum fik både et afslag og et positiv respons om udgivelse. Det var vildt mærkeligt, men bedre plaster på såret findes næppe for en forfatter. Det var lige det indspark jeg havde brug for.




Sådan bliver 2018

At træde ud af 2017 med et smil på læben og starte det nye år fra en positiv vinkel er super skønt. Sådan burde det altid være.

Mens mit eventyr er på vej ud i landet sammen med de andre dygtige forfatteres fortællinger, så arbejder jeg med flere forskellige projekter. Mit fantasy manuskript har lige været igennem endnu en betalæsers kritiske blik, efter jeg har lavet en del omskrivninger. Nu er det sendt ind til et forlag for anden gang og der er kun tilbage at håbe på at de kan lide det.

Ved siden af arbejder jeg på to noveller. En sci-fi og en horror fortælling. Meget forskellige genre, men jeg synes det er spændende at udfordre sig selv på andre skriveområder, end hvad man er vant til. Hvor fantasy og eventyr minder lidt om hinanden, var sci-fi noget nyt. Horror har jeg før prøvet at skrive, men de noveller gik desværre ikke igennem. Selvfølgelig er det øv, men jeg ser det som træning og håber at andre historier har bedre held.

I næste måned er jeg blevet inviteret til Viborg, hvor jeg sammen med tre andre forfattere sætter spot på lokal litteratur. Jeg er meget beæret over at skal deltage, og jeg glæder mig rigtig meget. Du kan læse mere om eventet her: https://www.viborgbib.dk/arrangementer/boeger-litteratur/spot-paa-lokal-litteratur

Hvad der kommer til at ske efter eventet er uvist, men jeg er blevet spurgt om deltagelse til et andet arrangement. Kan ikke fortælle så meget endnu, da visse formaliteter skal være på plads.

Så håber jeg selvfølgelig på positiv feedback på mine projekter, men er lidt forbeholden med at stile for højt. Desværre kan man aldrig vide, hvor længe et manuskript skal turnere rundt før der er bid.

Og ikke at forglemme - jeg glæder mig rigtig meget til events, messer osv. Det kan jo være vi ses derude til en god bogsnak 😉

Ingen kommentarer:

Send en kommentar