onsdag den 13. marts 2019

Bagom forsiden på Lygtemandens datter og Englens søn

En forside bliver til


Bog 1 - Lygtemandens datter


Noget der altid er lidt spændende ved at udgive en bog, er, hvordan forsiden kommer til at se ud. Og det var da også en af de ting jeg var meget spændt på. En ting er hvilke ideer man selv går med i hovedet - noget andet er, hvordan grafikeren omdanner ens ideer til noget brugbart.

Til at starte med ville jeg rigtig gerne have en pige der skulle kigge skræmt op på en mørk skikkelse (lygtemanden). Sådan blev det ikke. Ville gerne have med, at der skulle være lys fra lygtemanden og den uhyggelige stemning.

Jeg fandt en del forsider, jeg godt kunne lide, og overvejede også om forsiden skulle have været tegnet. Dog endte vi op med en foto forside.

Her nedenfor kan I se, hvilke forslag grafikeren havde til forsiden:





Det første jeg tænkte var, yes, hun har ramt Calluna lige præcis, som jeg gerne ville have hende!

Det næste var, at vælge hvilken baggrund der gav den stemning, som jeg gerne ville have. Alle baggrundene giver helt forskellige udtryk, flotte på hver deres måde. Det jeg lagde fokus på var at uhyggen skulle skinne igennem og at den mystiske skikkelse gerne måtte være fremhævet.

Som I nok ved endte omslaget med at blive dette:


Mystikken bølger ud fra mørket hver gang jeg ser på forsiden, og jeg ved, at det var det helt rigtige valg vi kom frem til.

Omslaget er forresten lavet af Karin Hald.


Bog 2 - Englens søn


Så let som det havde været at finde frem til forsiden til Lygtemandens datter, lige så svært var det at finde frem til den helt rigtige Lukas, som skulle pryde forsiden på Englens søn.

Jeg har nogle billeder på min computer af, hvordan jeg mener Lukas ca ser ud. Men han er svær … Møg svær for at sige det ligeud. Har søgt efter de billeder jeg har i hovedet mange, mange gange og har end ikke den dag i dag fundet den rigtige Lukas, som jeg ser ham for mig.

Nå men, mine ideer var at stilen fra bog et skulle gå videre i bog to, gerne noget med skov, lys, en skikkelse og selvfølgelig hovedpersonen selv. Her var forlaget med indover og kom med deres ideer.

Fik disse to forslag til en forside:




Forsiderne her er vidt forskellige og fyrene på dem er også meget langt fra at ligne hinanden. Åh gud, hvad skulle jeg gøre? Ingen af dem lignede MIN Lukas. Jeg tænkte lidt over det og kom frem til, at farvespillet på første forslag var vildt flot og det fungerede med den mørkhårede fyr. Nu var der kun lidt småting som skulle ændres.

Omslaget kom til at se sådan ud, dog med lidt smårettelser af navn osv:


Farvespillet er jeg stadig ret vild med, men Lukas … Hehe, ham har jeg stadig i mit hoved. Må jo have skabt ham lidt for godt, siden jeg aldrig har fundet hans rette ansigt.

Dette omslag er lavet af Lotte Lund

Ingen kommentarer:

Send en kommentar