fredag den 15. oktober 2021

Miljøbeskrivelser til Rød måne

I september 2020 skrev jeg kontrakt med forlaget Snepryd om min næste udgivelse, Rød måne – nattens skjulte soldater. Historien er low fantasy (foregår i vores egen verden med overnaturlige elementer) og er inspireret ud fra ulvens genindvandring til Danmark. Frem til udgivelsen, vil jeg poste en serie af blogindlæg fra ide til færdig bog.

Jeg håber, I har lyst til at læse med 😉


Miljøbeskrivelser

 

Et setting kan have en stor afgørelse for ens historie. Det er det også for Rød måne.


Jeg har hele tiden vidst, at handlingen skulle foregå i Danmark, da inspirationen kommer fra ulvens genindvandring til landet, så det giver jo lidt sig selv. Havde jeg lagt handlingen i Sverige ville historien have været en helt anden.

I starten lagde jeg handlingen på Djursland, da jeg tænkte at her var meget skov, men jeg fandt hurtigt ud af at det ville skabe problemer, hvis mine personer kom fra forskellige byer - de skulle køres rundt og andet og derfor ikke kunne støde ”tilfældigt” på hinanden. Desuden er jeg ikke nok stedkendt på Djursland, at jeg ved, hvor forskellige jagtforeninger m.m. holder til. Derfor måtte jeg på ny finde et danmarkskort frem og undersøge nye muligheder.

Som barn gik jeg til riffelskydning, det gjorde/gør min storebror også. Det skyldes at flere i min familie er jægere og jeg tror, min far havde et håb om, at jeg en dag ville tage jagttegn, men det takkede jeg nej tak til da jeg fyldte 16 år.


Jeg er født og opvokset i Holstebro og boede ikke langt fra skydebanen ved den gamle flyveplads eller musikkvarteret, som det også bliver kaldt. Min storebror havde engang et job med at samle alle hele lerduer op på banerne og sommetider hjalp jeg ham, og jeg kan huske, at vi fik sodavand i klubhuset bagefter. Jeg var ikke så gammel, måske lige omkring da jeg startede i skole. Min far luftede også af og til hunde på baneområdet, når der ikke var skydning, så jeg husker sådan nogenlunde, hvordan banerne er opbygget, så derfor overvejede jeg stærkt at flytte handlingen til Holstebro, hvor jeg havde de ting jeg fik brug for samlet et sted.

Udenfor Holstebro ud mod Idom ligger desuden et skovområde, som virkede perfekt til min historie, hvis jeg placerede mine hovedpersoners boliger et sted nær Storåen. Jeg begyndte at skrive med Holstebro som centrum, før der begyndte at florerede historier om nedlagte får i Idom. På et tidspunkt stod jeg i den situation, at jeg netop havde skrevet en scene om nedlagte får og efterfølgende hørte om det i de rigtige nyheder! Det var vildt spooky og som taget ud fra en scene i min debutbog, hvor Calluna oplever først at drømme noget, der senere viser sig at være sket i virkeligheden. Efter det måtte jeg lige sunde mig lidt. Men samtidig bekræftede det mig i, at jeg havde fingeren lige på pulsen. Det var her tingene skete!


Som jeg tidligere har nævnt, så begyndte jeg på denne historie i 2013, men har valgt 2014 som året, hvor historien udspiller sig. Nok både fordi jeg skrev en del noter på det tidspunkt og fordi det skulle passe med superblodmånen i september 2015. Selve handlingen spænder sig ca. over et år, men det er nødvendigt, da jeg har mange månefaser-scener.

Ulvedebatten spiller en stor rolle i min inspiration, men jeg har selvfølgelig plukket ud af de begivenheder, jeg kunne bruge, da flere af de episoder man har hørt i nyhederne, foregik med måneder eller års mellemrum.

Mine to hovedkarakterer bor tæt på Storåen. Jeg har selv boet i det område, som jeg beskriver og gået mange ture af de samme strækninger som mine personer tager. Det var dengang min mand, dengang kæreste, og jeg flyttede sammen i en ungdomsbolig.


Det har været en kæmpe fordel at ligge historien i Holstebro, da jeg er lokalkendt. Alligevel har jeg måttet researche på nogle ting og kigge kort for at mine personers færden i byen er så realistisk som muligt.

Andre ting jeg har måttet søge på kort/læse op omkring, har været, de beskrivelser jeg har af London og Rusland, hvor jeg aldrig har været.

Enkelte lokationer er fiktive og det er kun fordi jeg ikke ønsker at skrive noget dårligt om f.eks. en herregård.

Lidt udenfor Haderup i midtjylland ligger der et forladt hotel. Der har både været sat ild til det første af bygningen, det har været brugt som et sted at tage hen for at drikke i smug og ellers indtaget til sjov og spas. Det ses desværre på bygningerne i dag, da meget er ødelagt og det kommer nok aldrig til at blive et hotel igen. Hvad jeg bruger den lokation til må I læse jer frem til ;-)

Jeg omtaler en del skove i Rød måne. Det er bl.a. Nibsbjerg plantage ved Idom, som jeg nok mest omtaler som Idom, så læseren kan sætte det i forbindelse med de virkelige nyheder fra området. Feldborg Plantage, hvor Katarinas far og onkel har jagt. Jeg har selv gået og cyklet mange ture i området og det er sådan en smuk skov. Klosterheden plantage var selvsagt til at blive nævnt, da der er flere observationer af ulve her, selv den dag i dag. Desuden nævner jeg Sir Lyngbjerg plantage ved Kunderup, som ligger mellem Klosterheden plantage og Holstebro.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar